Nyomtatás 
hatóság ÉTDR Tutorial ingatlan földhivatal

Panaszkodnak az építésügyi előadók, hogy mennyi dolguk van. És valóban túlterheltek. De azért vannak olyan rossz beidegződések, melyektől megszabadíthatnák saját bürokráciájukat. Provokatív sorozat lesz ez is. A segítség szándékával.

 

Sokszor tapasztalható, hogy az érintett ingatlanok adatait is rögzíti az ügyintéző. Ez a felület az ÉTDR egy meg nem valósult szolgáltatásának a felülete, azaz az ingatlan-nyilvántartásból automatikusan érkező adatok kerülnének ide. De mivel nem érkezik, mert az ingatlan-nyilvántartás egyszerűen képtelen ilyen adatokat küldeni vagy átadni, ezért a fejlesztő biztosította a manuális adatrögzítést. Amire viszont semmi szükség nincsen. Ha az érintett ingatlannal rendelkezni jogosultjának ügyféli jogot adunk, akkor esetleg a korrekt áttekinthetőség okán van értelme, de egyébként teljesen felesleges. Ez a felület nem azért született, hogy egy másik szervezetnél (földhivatalnál) meglévő adatbázist duplikáljunk, azaz adatot rögzítsünk, hanem éppen fordítva: onnan adatot kapjunk.

De mivel ez a felület látványosan nem működik, okoz még egy kellemetlenséget.

Az ügyféli jogállás megállapításához szükséges azt vizsgálni, hogy az egyes ingatlanokkal kik jogosultak rendelkezni. Ezt a földhivataltól korábban belföldi jogsegély keretében kérte meg az építésügyi hatóság, s a földhivatal tulajdoni lap megküldésével válaszolt rá. Évek óta tartó értetlenkedés fogadja az illetékes Földművelésügyi Minisztériumnál azt az igényt, hogy nem hiteles tulajdoni lapra, csak ún. részadat-szolgáltatásra van szükségünk (az ingatlan-nyilvántartásról szóló 1997. évi CXLI. törvény 68/A. § (2) bekezdése alapján a tulajdoni lap tartalma részadat-szolgáltatás formájában is megismerhető, a részadatot az ingatlanügyi hatóság tanúsítvány formájában szolgáltathatja), de az ezt szabályozó miniszteri rendeletet (az ingatlan-nyilvántartásról szóló 1997. évi CXLI. törvény 90. § (1) bekezdés alapján) hosszú évek óta nem akaródzik megalkotni. Ennek hiányában csak tulajdoni lapot olvasva tájékozódhatunk, de ugyanakkor magát már tehermentesítette a földhivatal.

A Ket. belföldi jogsegélyt szabályozó részében, pontosabban a 26. § (5a) bekezdésében ugyanis lehetőséget teremt a jogalkotó arra, hogy ha a megkereső hatóság közvetlen elektronikus hozzáféréssel is rendelkezik az eljárásához szükséges adatot nyilvántartó szerv nyilvántartásához, az adatot a nyilvántartásból közvetlen lekérdezéssel szerzi meg. Azaz a Takarnet alapvetően nem más, mint a hatósági bizonyítványra való válaszadási kényszer kivédése: a szükséges adatot mindenki kérdezze le maga (és adminisztrálja vaskosan az elszámolást mellé). Nem tulajdoni lap, nem bizonyító erejű okmány (erre hangsúlyosan fel is hívja a figyelmet az adatot tartalmazó JPG képen olvasható átlós felirat: „bizonyító erővel nem rendelkezik”), nem irat. Tehát semmi okunk nincsen ezt kinyomtatni, iktatni, beszkennelni, feltölteni az ÉTDR-be.

Pedig sok helyen ezt teszik. Tökéletesen felesleges mozzanatok. Semmi ellen sem véd senkit, senkinek nincs rá szüksége, semmilyen jogszabály nem írja elő. Az érthető, ha a JPG képet lementjük (jobbklikk/képmentése) a hatóság szerverére vagy a munkaállomásra egy jól rendszerezett struktúrába. Esetleg, ha nagyon precízek akarunk lenni és sok időnk van, akkor a „tényállás tisztázása” címmel egy feljegyzést készíthetünk, melyhez – többek között – ezt a fájlt is csatolhatjuk. De az iratbetekintés szabályait ezek után sokkal figyelmesebben kell tudunk kezelni (lásd megosztás), ezért inkább még ennyit se tegyünk.

Sőt!

Ezt a lekérdezést is akkor tegyük csak meg, amikor megvizsgáltuk és megállapítottuk, hogy a keresett személy valóban ügyfél-e! Mert az esetek jelentős részében még csak nem is ügyfél, csak automatikusan osztjuk neki a jogosultságot.

Értékes negyedórák telnek ezzel.

 

Hasonló a témában: