Érd

tabla k 20060207110308Van egy utca Érden, amit a közelmúltban viszonylagos tisztességgel rendbe tettek. Szilárd burkolatot kapott, miután a csatornázás megtörtént és egy óvodát is építettek az utcában. Tipikusan lakóutcának tűnik, de azért ennél egy picikével több. Éppen ezért nehezen érthető, hogy miért egyirányúsították totálisan.

... pontosabban az igényekről, szokásokról. Térképi megjelenítés és kommentelgetés.

Melyik út megyen itt Budára? Nem csak a matricás! Összeszedtem pár olyan útvonalat, melyhez nem kell autópályát használni. Csak a könnyű hivatkozás kedvéért.

 

 

 

Ha fenntarthatóságról beszélünk, akkor sokan egy zöldövezeti kertes házat vizionálnak, ahol megoldott a komposztálás és a madárbarát kert, telepíthető hőszivattyú és hasznosítható a csapadékvíz. Valóban lehet a fővárost körülölelő településszövetben úgy élni, hogy ne fogyasszunk többet annál, mint ami az erőforrásokból ránk jut? Miként gondolkodjunk a mintegy 100 településen élő milliós lakosságról, ha a jövő útját keressük?

Megint esik. És megint oly váratlanul ért egyeseket. Gondoltam, számolok egy gyorsat, miért van ez így.

Szoktatok Ti kirándulni? És Érd környékén? Elnézve a turistautak szövetét Érden ebben is fehér foltot látni. Mit gondoltok, összeköthető lenne Biatorbágy, Törökbálint és Dunavarsány feltárva Fundokliát, Törökbálintot, Diósdot, Tárnokot, Kakukk-hegyet, a régészeti parkot?

Kedves jó barátom hívta fel a figyelmemet az Országos Vízügyi Főigazgatóság beszámolójára, mely - első olvasatra unalmas, de egyáltalán nem - szerint a Víz és Környezetvédelmi Klaszter elnöke megállapodást írt alá a Bildungs-und Demonstrationszentrum für dezentrale Abwasserbehandlung elnökével.

A városnak és a gyerekeknek több kisebb intézményre lenne szüksége. Általános várospedagógiai elvárás, hogy a kisgyerekek abban a korban, amikor szocializálódnak és elkezdenek kötődni az őket körülvevő tágabb környezethez, akkor a lehető legtöbbet lehessen emberi léptékben, azaz sétálva közlekedni. Ez tipikusan az óvodába, játszótérre, boltba járást jelenti. Berögzülnek útvonalak, elindul a kötődés, az "én környékem" tudat, illetve megfigyeli a természet és az épített környezet változásait ... S ehhez az kell, hogy 5-10-15 perc gyalogútra legyen mindenkitől egy-egy óvoda. Egy kertvárosban (azaz ritka népsűrűség mellett) ez azt jelenti, hogy viszonylag sűrűn és kis létszámú intézményekkel potyogtatják tele a várost.

Érden és Tárnokon a polgármesterek fogadták a Nemzeti Zarándoklatot. Az ország négy tájáról, Somoskőújfaluról, Pálházáról, Ópusztaszerről és Pannonhalmáról gyalogos zarándokok indultak el, hogy „bevegyék" a fővárost. Úti tarisznyájukban vitték azt a 24 pontot, amelyet a kezdeményezés szervezői a magyar nemzet követeléseként fogalmaztak meg. A nyugati szárny június 18-án elérte Érdet, s másnap indult tovább Budapestre, hogy a másik három ággal ott egyesülve az 56-osok terén tervezett nagygyűlésen ismertesse a civilek követeléseit. (Vizsy Ferenc István az Érdi Újságban megjelent cikke)

A folyamatban lévő településközponti szabályozási folyamat egy olyan javaslatot tett le az asztalra, mely összesen 9 db, magasságát tekintve 20 és 60 méter közötti (azaz mintegy 20 emeletes) épület építését teszi lehetővé (javasolja). Ezeket a tornyokat – megépülésük esetén – gyakorlatilag egész Érdről látni fogja mindenki.

A Szövetség az Élő Tiszáért mozgalomhoz csatlakozó helyi meggymentés önálló lábakra áll. Az érdi civilek által szervezett közvetlen kereskedelmi akciósorozat megvalósítja a "Vásárolj helyi árut" lokálpatrióta és ökológiai alapelvet.

 

Az immár hagyományos Civil Esték októberi beszélgetésén arra kerestük a választ, hogy miért lakhatatlanok városaink, miért nem épülnek fenntartható városok? A kérdésre adandó feltevések között öt fő választ adtunk, majd ezekre kerestünk igazolást, illetőleg megoldási javaslatot.

Parkvárost két egységnek tartom. A Bem tértől északra fekvő (Felső-)Parkváros meghatározó, ám mégis más fejlődési jegyeket visel, mint a tőle délre elterülő Alsó -Parkváros. E területt?l keletre található völgyes rész (Diósd határában egészen Ligetig) egy külön településrész.

Van egy tér Érden. Itt találkozik 6 út. Reggelenként iskolások hada igyekszik felszállni a buszra a jobbra kanyarodó fő(??)út buszöböltől mentesített ívén. Buszöböl egyhamar már nem lesz, mert a helyére most betonoznak egy buszmegállót. A buszmegállóban esőbeálló lesz, melynek oldalán színes reklámokat nézegethetünk. Ezért épül. Lehet, hogy a zebrára is addig kell várni, míg egy élelmes vállalkozó rá nem jön, hogy a fehér csíkok milyen jó reklámhordozók. Innen már csak egy lépés, s beláthatjuk: a közlekedési lámpára is már csak egy picit kell várnunk. Ez egy olyan speciális lámpa lesz, ami a jelzőfényeknek megfelelő színekben pompázó reklámfeliratokat fog világítani.