Nyomtatás 
kerékpár érd KRESZ

tabla k 20060207110308Van egy utca Érden, amit a közelmúltban viszonylagos tisztességgel rendbe tettek. Szilárd burkolatot kapott, miután a csatornázás megtörtént és egy óvodát is építettek az utcában. Tipikusan lakóutcának tűnik, de azért ennél egy picikével több. Éppen ezért nehezen érthető, hogy miért egyirányúsították totálisan.

 

Tekintettel arra, hogy az utcában jelentős gépjárműforgalommal járó közintézmények vannak (gondoljunk a reggeli óvodába érkezésre) érthető, ha egyirányúsítják az utcát. Hiszen az keskeny, így jobb az, ha nem forgolódnak annyit benne a kocsik. No de mi van azokkal, akik nem autóval közlekednek? Mondjuk azokkal, akik kerékpárral mennének felfelé és nem akarnak a forgalmas főúton (Riminyáki) tekerni? Sőt, gondoljunk éppen azokra a gyerekekre, akik az itteni oktatási intézményekbe járnak! Hogy mást ne mondjak, a Kőrösi iskola és a központ között kerekező (pl. zeneiskolába igyekvő) gyereknek nem hogy veszélyes a Riminyáki, de egyenesen tilos (14 év alatt). Neki a Gyula utca egyenesen a biztonságot és gyorsaságot jelentené. De ma csak az egyik irányban jelenti. A másik irányba neki is tilos behajtani.

De ne csak a gyerekekre gondoljunk! Ne csak azokra a családokra gondoljunk, akik megfelelő forgalmi rend esetén az iskolába, óvodába tudnák szállítani gyerekeket, s a szülők tudnának innen tovább haladni. Gondoljunk nyugodtan Parkváros, Dombosváros, Postástelep lakosságára: ha rátekintünk a térképre, akkor láthatjuk, hogy a főútvonalak között haladó, kedvező domborzati adottságokkal rendelkező utca egy nagyon fontos eleme lehetne az ő kerékpáros közlekedésüknek.

Erről az útról szinte közvetlenül elérhető iskola, óvoda, idősek otthona, gyógyszertár, templom, több kereskedelmi egység (helyi vállalkozók boltjai!). Ugye nem kell akadályokat gördíteni a kerékpárosok elé? Ugye nem kell kikergetni őket a főútra, vagy lekergetni a földutakra? Ugye csak figyelmetlenségből lettek kitiltva innen a felfelé tekerő kerékpárosok?

 

Mi kell a megoldáshoz? Ennyi (értik, az a picike kis fehér, kiegészítő tábla):

Persze azt sem tartanám eretnek gondolatnak, ha rendszerben is gondolkodnánk. Ki is épülhetne ez a nyomvonal egy keskeny aszfaltcsíkkal a Diósdi útig (a mostani járdalapos gyalogút helyett), ahol aztán egy kerékpársávba torkolna (huh, a Diósdi úton kerékpársáv ... mekkora jóság lenne, le sem erem írni ... majd inkább egy következő posztban). A Töhötöm utca hasonlóan nem túl körültekintő egyirányúsítását a kerékpárosok számára történő feloldásával pedig a két gimnázium felé nyílna szabályos út.

0.8 km, n/a



Sőt, talán a tiltás feloldása mellett pár, kerékpárosok jelenlétére figyelmeztető táblát is ki lehetne tenni. Hogy a gyerekek biztonságosabban tudjanak iskolába, különórára eljutni. Merjünk álmodozni? Merjünk ekkora kegyet kérni?

Te mit gondolsz?

UPDATE Lásd az elfogadott Érdi Kerékpáros Koncepció IV. fejezetét a 63. oldalon.

UPDATE2 Az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről szóló 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet mellékletének II. fejezetében foglaltak szerint:

6.14. Ellenirányú kerékpározás kerékpársáv kijelölése nélkül akkor engedhető meg, ha a következő feltételek mindegyike teljesül:
a) az út nincs főútvonalnak kijelölve,
b) az úton nincsenek felfestéssel forgalmi sávok kijelölve és az út nem alkalmas párhuzamos közlekedésre,
c) az út bármely pontján az egymással szemben haladó járművek vezetői legalább 70 méterről (30 km/h megengedett sebesség esetében legalább 50 méterről) folyamatosan jól láthatják egymást,
d) az úton legalább 4,00 m (30 km/h megengedett sebesség esetében 3,75 m) járható szélesség áll rendelkezésre, vagy az úton a mértékadó óraforgalom (MOF) a 200 jármű/óra értéket nem haladja meg, és vannak kitérési lehetőségek.

A jogszabály alapján elmondhatjuk, hogy súlyos felelőtlenség egy utat 3,75 m-nél kisebb szélességben megépíteni. 

UPDATE3 A Kerékpáros Miskolc Egyesület Kétirányú kerékpáros közlekedés egyirányú utcákban című kiadmánya nagyon jól összefoglalja a lényeges tudnivalókat.