E poszt születésének több célja is van. Elsődlegesen nem az élménybeszámoló, nem a szelfizés indít az írásra. Inkább azt szeretném bemutatni, hogy a kerékpáros turizmus mennyire elérhető még egy magunkfajta (nagycsaládos, magyar bérszínvonalú, de kulturált kikapcsolódásra fogékony, természetbarát) család részére is. Nem pénz, inkább csak információ kérdése a túra, s ezzel szeretném bátorítani honfitársaimat: keljenek útra! A másik célom a hazai kerékpáros fejlesztések mellé jegyzetet, példát tenni. Nálunk, Érden, éppen most készülnek megépíteni az évtizedek óta ígérgetett szakaszt. Jó tudni, polgártársak, hogy mi fán terem az Eurovelo 6. Nem hiszem, hogy a nagy túrázóknak újat tudnék írni, nekik ez a cikk talán nevetségesnek is hathat.

 

(A poszt még tartalmaz pár gépelési és hivatkozási hibát, szorgosan javítgatom.)

Az út ötlete, előkészületek

Már vagy 20 éve tudok róla, s tudom, hogy el kell menni kipróbálni. Akkoriban még túrázgattam is. Aztán változott az életünk, jöttek a gyerekek, a kifogások. A kerékpár is "csupán" közlekedési eszközzé vált. De ahogy nőnek a gyerekek, úgy rágják a fülemet, hogy hát külföld, meg síelés, meg világ. Hát, síelni én éppenséggel nem fogok, a telet is jobban szeretem a kandalló mellől nézni, de a gyereknek megint igaza van. A belföldi utak mellett itt az ideje valami mást is csinálni. 3 gyerek, törlesztőrészlet, meg a szokásos magyar nyűgök mellett persze nem nagyon ugrálhatunk, így ösztönösen jött elő a régi vágy: az Eurovelo 6 ausztriai szakaszáról azt mondják, hogy a kontinens egyik legszebb, s legkönnyebben járható kerékpárútja tele látnivalóval, tapasztalni valóval.

Fontos szempontjaink voltak továbbá, hogy a legkisebb gyerek még csak 8 éves, így a teljesítményt, sebességet hozzá kellett igazítani. A sok nyári program között kellett találni egy olyan időszakot, amikor mindenki ráér, s hozzá igazíthatjuk a hétvégi vasúti kedvezményekhez is a felvonatozást. Mert a terv az volt, hogy vonattal felmegyünk a németországi Passauig, s onnan Bécsig, további szándék esetén Pozsonyig (Rajkáig) legurulunk a folyó mentén. Ez mintegy 400 km táv és 270 m magasságvesztés, 9 napra elosztva 40-50 km napi átlag jön ki, mely városnézésekkel együtt is teljesíthető. Erről 1-2 előzetes családi, lakóhely körüli túra alkalmával meg is győződtünk.

Döntést kellett hozni a felkészülés technikai részéről is. Mindenkinek van kerékpárja, ezzel járunk iskolába és munkába. De egy túra komolyabb dolog, így fel kellett rá készíteni a gépeket. A felkészülés időszakában két fiam is gépet cserélt: a kisebbik kinőtte a korábbi kerékpárját, s megörökölte bátyja korábbi gépét, a nagyobbik alatt pedig meghalt a MB. Ő megkapta ugyan napi használatra korábbi csepel félverseny gépemet (már vagy 15 éve nem használta senki, de már akkor is évtizedes darab volt), de kölcsönkerékpárral terveztünk nekivágni az útnak (mivel a csepelhez félő, hogy baj esetén nem kapnánk alkatrészeket már). Végül nem így lett, s a gyermek egy veterán géppel vágott neki az útnak.

Miért írom le mindezt? Hogy láttassam: nem különösebben anyagi kérdés a túra előkészülete. Átlagos, használt, faxni nélküli gépeink vannak, s bár a két felnőtt gép a korszerűbb technikát képviseli, de egyik sem mai darab. Szépen beosztva mindegyik gépet felülvizsgáltattuk kerékpárszerelővel (rendszeres kerékpározóként van bevált, jó szerelőnk), a szükséges olajozásokat, külső- és fékbetétcseréket megejtettük. Vettünk magunkhoz minden kerékpárhoz pótbelsőt, megfelelő szerszámkészletet, pumpát, olajat. Az osztrák szabályok ugyanazt írják elő a kerékpárra, mint a hazaiak, így csak ellenőrizni kellett a prizmákat, csengőket, lámpákat. Azonban a gyerekeknek kötelező a bukósisak, s mivel rajtam kívűl a többiek nem nagyon szeretik hordani, nem csoda, hogy ellenőrzéskor kiderült, hogy kicsimegnemjó. Egy akcióban így mindenkinek beszereztünk sisakot. A másik beruházás a ruházat volt: sokáig idegenkedtem a sportruházatoktól, de indulás előtt egy hónappal vettem egyet magamnak, kipróbáltam és bevált. Így végül szintén akcióban mindenki kapott egyet saját méretében és színében. Ez bevált az úton. Nekem is nagy segítség volt túravezetőként, hogy összeöltöztünk: mivel könnyen mosható és könnyen száradó az anyaga, így a 2. naptól gyakorlatilag végig ebben tekertünk, s a visszapillantó tükörben könnyű volt ellenőrizni, hogy egyben van-e még a csapat.

Az út egyébként roppant sokféle képpen megtehető. Találkoztunk olyan pécsi csapattal, akik buszt béreltek (kerékpárszállításra alkalmas utánfutóval), s az kísérte őket az út során úgy, hogy baj esetén a megbeszélt helyen termett, egyébként meg vitte a cuccokat kempingről kempingre. Találkoztunk olyanokkal, akik szobát vesznek ki. Hatalmas a választék, így ez sem nehéz. Sokan vannak a kempingekben, akik 1-2 napra vernek tábort egy-egy helyen, s csillagtúrákat tesznek kerékpárral. Több hazai egyesület is foglalkozik szervezett túrával, akik Győrből vagy Budapestről felviszik a kerékpárokat és a cuccokat, szervezik a szállást és idegenvezetést, biztosítják a kísérést, esetleges szervízt, így a résztvevőknek "csak" tekerni kell.  Mi rövid számolgatás és a sajátos paraméterek figyelembevételével az egyéni szervezés és kempingezés mellett döntöttünk. Korábbi sátrunk leamortizálódott már, így vételen törtünk a fejünket, végül két kisebb sátrat kértünk kölcsön. (Erről azt kell tudni, hogy a kempingekben a sátrak száma is számít, azaz egy nagy sátor jellemzően olcsóbb, mint két kicsi. De a két kicsi általában könnyebben vihető, mert elosztható a teher.) Azt is bekalkuláltuk, hogy ha úgy alakul, akkor szükség esetén általános szabályként nem tilos vadkempingezni sem Ausztriában (ez tartományonként eltérő szabályozás alá esik, Bécsben pl. tilos, s sok helyen tábla jelzi a tilos helyeket, azaz figyelemmel kell lenni rá), de erre végül nem került sor.

Előzetesen összeállítottam egy tervezetet azzal, hogy ettől valószínűleg el fogunk térni (végül alig kellett). Éppen ezért nem foglaltunk szállást sehol, de az útba eső kempingeket kigyűjtöttem és áraikról előzetesen tájékozódtam (nem könnyű, mert ahány kemping, annyi árazási szisztéma). Segítségemre volt a Google és az austria.info. Ez utóbbihoz eredetileg a vasúti kedvezmény miatt fordultam, de telefonon és magyar nyelven visszahívtak Bécsből, s kikérdeztek a szándékaimról, majd egy komplett prospektuserdőt küldtek postán. Benne kerékpáros térkép Felső-Ausztriáról, Alsó-Ausztriáról és Bécsről, várostérképeket a nagyobb érintett városokról ... ezek közül többet magyar nyelven, - s miután jeleztük, hogy mi angolul boldogulunk jobban - a többit jellemzően angol nyelven. Az egyik legnagyobb segítség a teljes érintett szakaszt lefedő információs füzet volt, melyet korábban a neten már PDF formában megtaláltam. Ezt évről évre kiadják frissített tartalommal. Szóval a turisztikai hivataluk előtt le a kalappal! Ezen információk alapján könnyedén összeállítottam egy kis utikalauzt (melyet a netről letöltött leírások és ismertetések alapján ollóztam össze). Hogy minden állomáson tudjuk, mit látunk, mit kell tudni róla. Így tágult az ismeretünk is, s szépen rájöttünk, hogy ez a túra nem is a kerékpárról, hanem a kultúráról és a történelemről fog szólni.

A legnagyobb problémát a vasúti kedvezmény igénybevétele okozta. A turisztikai hivatal is megerősítette információimat, miszerint 45 EUR-ért Bécsből Passauba visz a vonat ötünket és biciklijeinket, de az ÖBB éppen mostanság frissített honlapja a járatot is nehezen találta meg, jegyet pedig ötszörös, meg kétszeres árakon akart adni. Végül egy kollégám - aki az indulás előtt pár nappal járt Bécsben - vette meg nekünk a jegyet.

A csomagolást eredetileg úgy gondoltuk, hogy egy utánfutóval oldjuk meg (azt én húztam volna a cucc nagyjával), s mindenki csak a személyes kis ruházatát hozta volna (mindenkinek van kosara a gépén, abban kényelmesen elfér, akár csak az iskolatáska tanév közben). De aztán az utánfutó vonatozásának tisztázatlansága miatt erről letettünk, s a kosarak között egyenletesen elosztottuk a terheket normál kis hátitáskákban (kivételt képez a legkisebb gyerek, ő megkapta az öt hálózsákot, mely térfogatra ugyan nagy, de súlya alig van). Ezt csak azért írom le, mert ez a módszer végül bevált, könnyen lehetett lecuccolni a kerékpárról, s egy kosár még mindig olcsóbb, mint egy kerékpáros táska. (Arra azért figyelni kell, hogy ezzel a módszerrel a súlypont feljebb kerül, azaz borulékonyabb az álló, kitámasztott kerékpár!) Azért legközelebb inkább viszek magammal utánfutót. (Lehet bérelni is, de most egy vételen is gondolkodom.) Egyetlen kerékpáros táskát vittünk (ez tökéletesen vízhatlan kivitelű), abban a technikai dolgokat (töltők, hosszabbító, stb.) és konyhai felszerelést vittünk (és itt kapott helyet az aktuális napi elemózsia). Vittünk még magunkkal erős és nagy kukás zsákokat, hogy vész esetén azzal védjük a nagy zuhétól a csomagokat. Ez utóbb hasznos intézkedésnek bizonyult. Ruhát egyébként minimálisat vittünk magunkkal: a bicajos ruhán kívül 1 pamut váltóruha és 1 hosszú ujjú éjszakai ruházat kis pulcsival, egy váltócipővel (és ez elegendőnek is bizonyult). A napi szennyest reggel mostuk ki, s a kerékpáron megszáradt.

Fontos intézkedés volt, hogy kerékpáronként 4-5 db gumipókot vittünk magunkkal. Volt köztük 2 méteres is, meg 60 centiméteres is. Csomagolásnál, parkolásnál, vonaton kikötésnél, szárításnál is jó szolgálatot tettek. Hasonló módon jó szolgálatot tett az összeállított gyógyszeres doboz (sajnos sebkötözésre is, lázcsillapításra is szükség volt az úton) és még a jó öreg szigszalag is (a nem visszazárható zacskós csomagolások visszazárásában verhetetlen érdemei vannak).

Érdemes tudni, hogy Ausztriában jó a közbiztonság. Sokan egyáltalán nem kötik ki a bicókat, de mi azért lakatoltunk. No nem az itthon megszokott "mindent mindenhez sok lakattal" módszerrel, csak úgy egymáshoz. Ez két hosszabb, jó minőségű lakattal megoldható.

Útleírás

A megtett út (a térkép nagyítható, az útvonal letölthető, de nem tartalmaz minden városnézést és bóklászást).

838.4 km, n/a

Nem azt mondom, hogy ez a jó választás, csak azt, hogy mi erre mentünk végül. Az Eurovelo 6 ugyanis párhuzamosan, időnként bokrosan terebélyesedő útvonalszakaszok hálózata. Rögtön azzal kezdődik a tervezés, hogy a Duna mindkét partján van út. Mi a minket érdeklő látnivalókhoz, elérhető kempingekhez igazítottuk az útvonalunkat, melyben figyelembe vettük az átkelési lehetőségeket is (kompokat nem, pedig abból is van sok, aki szereti, próbálja ki azokat is!).

Az alábbi áttekintő térképek a fentebb már említett, teljes szakaszt lefedő információs füzetből valók. 

 

 

 

 

Rengetegen tekernek bérbiciklivel. Több hálózat is van a Duna mentén. Még elektromos kerékpárt is lehet bérelni, melyhez töltőhálózat is van kiépítve. Tulajdonképpen már meg sem lepődtem, mikor Pozsonyban bécsi bérbicikliken spanyol turisták tekerésére lettem figyelmes.

További leírások és térképek, melyeken az alternatívák is rajta vannak:

 

Az alábbiakban az önállóan is megtekinthető albumunkat használom fel bemutatásra. A képekre kattintva azok nagyobb méretben és kísérőszöveggel nyílnak meg, s lehetőség van egyesével lépkedni. A galériában szereplő képek saját készítésűek (minőségük időnként nagyon gyatra, de kerékpározás közbeni fotózásra optimalizálva egyszerű automata gépet vittünk csak magunkkal), a többi forrását külön feltüntetem.

Utazás vonattal Passauba. A hétvégén (szombaton és vasárnap) reggelente a bécsi Ferenc József pályaudvarról induló nagyon kedvezményes vonatot nem lehet elérni magyarországi csatlakozással, így már előző nap (pénteken) Bécsbe érkeztünk, s egy napot a város megismerésével töltöttünk.

EV6 - Útban Pas...
EV6 - Útban Pas...
EV6 - Útban Pas...
EV6 - Útban Pas...
EV6 - Útban Pas...
EV6 - Útban Pas...
EV6 - Útban Pas...
EV6 - Útban Pas...
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Útban Pas...
EV6 - Útban Pas...
EV6 - Útban Pas...
EV6 - Útban Pas...

Az igazi túrát szombat délidőben kezdtük. Ekkor érkezett a vonat Passauba. S mint fogalmaztunk: innen máris indulunk haza. Ez a hazautazás tartott nyeregben 9 napig. Kényelmesen.

Persze Passau főbb nevezetességeinek meglátogatásával kezdtünk.

foto: passau.de
foto: passau.de

EV6 - Passau
EV6 - Passau
EV6 - Passau
EV6 - Passau
EV6 - Passau
EV6 - Passau
EV6 - Passau
EV6 - Passau
EV6 - Passau
EV6 - Passau
EV6 - Passau
EV6 - Passau
EV6 - Passau

Majd elkezdtük a túrát. Kicsit haladtunk csak, hogy még Bajorföldön éjszakázzunk.

EV6 - Passau - ...
EV6 - Passau - ...
EV6 - Passau - ...
EV6 - Passau - ...
EV6 - Passau - ...
EV6 - Passau - ...
EV6 - Passau - ...
EV6 - Passau - ...
EV6 - Passau - ...
EV6 - Passau - ...
EV6 - Passau - ...
EV6 - Kohlbachm...
EV6 - Kohlbachm...
EV6 - Kohlbachm...

Második nap léptünk sógorék földjére, s rögtön az út talán legszebb része következett, az osztrák Duna-kanyar, Schlögen. Ahol megfordul a víz folyási iránya.

foto: austria.info
foto: austria.info

EV6 - Jochenste...
EV6 - Jochenste...
EV6 - Jochenste...
EV6 - Jochenste...
EV6 - Jochenste...
EV6 - Jochenste...
EV6 - Jochenste...
EV6 - Jochenste...
EV6 - Jochenste...
EV6 - Jochenste...
EV6 - Niederran...
EV6 - Niederran...
EV6 - Niederran...
EV6 - Schlögen
EV6 - Schlögen
EV6 - Schlögen
EV6 - Schlögen
EV6 - Schlögen
EV6 - Schlögen
EV6 - Schlögen
EV6 - Schlögen
EV6 - Schlögen
EV6 - Schlögen
EV6 - Schlögen
EV6 - Schlögen
EV6 - Schlögen
EV6 - Schlögen
EV6 - Schlögen
EV6 - Schlögen
EV6 - Schlögen
EV6 - Schlögen
EV6 - Schlögen
EV6 - Schlögen
EV6 - Schlögen
EV6 - Schlögen
EV6 - Schlögen
EV6 - Schlögen
EV6 - Schlögen
EV6 - Schlögen
EV6 - Schlögen
EV6 - Schlögen
EV6 - Schlögen
EV6 - Schlögen
EV6 - Schlögen
EV6 - Schlögen
EV6 - Schlögen
EV6 - Schlögen ...
EV6 - Schlögen ...
EV6 - Schlögen ...
EV6 - Schlögen ...
 

A harmadik nap Linzről szól, de persze előbb oda kell jutni. Feldkirchenben sátoroztunk, s innen a bal parton, Ottensheim, Puchenau érintésével értünk Ausztria 3. lagnépesebb városába.

EV6 - Schlögen ...
EV6 - Schlögen ...
EV6 - Schlögen ...
EV6 - Schlögen ...
EV6 - Schlögen ...
EV6 - Schlögen ...
EV6 - Schlögen ...
EV6 - Schlögen ...
EV6 - Schlögen ...
EV6 - Schlögen ...
EV6 - Schlögen ...
EV6 - Schlögen ...
EV6 - Schlögen ...
EV6 - Schlögen ...
EV6 - Schlögen ...
EV6 - Schlögen ...
EV6 - Schlögen ...
EV6 - Schlögen ...
EV6 - Schlögen ...
EV6 - Schlögen ...
EV6 - Schlögen ...
EV6 - Schlögen ...
EV6 - Schlögen ...
EV6 - Schlögen ...
EV6 - Schlögen ...
EV6 - Schlögen ...
EV6 - Schlögen ...
EV6 - Schlögen ...
EV6 - Schlögen ...
EV6 - Schlögen ...
EV6 - Schlögen ...
EV6 - Schlögen ...
EV6 - Schlögen ...
EV6 - Schlögen ...
EV6 - Schlögen ...
EV6 - Schlögen ...
EV6 - Schlögen ...
EV6 - Schlögen ...
EV6 - Schlögen ...
EV6 - Schlögen ...
EV6 - Schlögen ...

Linz csodálatos város. Szó szerint rabul ejtett minket, így a tervezettnél tovább maradtunk, s itt éjszakáztunk.

foto: austria.info
foto: austria.info

EV6 - Linz
EV6 - Linz
EV6 - Linz
EV6 - Linz
EV6 - Linz
EV6 - Linz
EV6 - Linz
EV6 - Linz
EV6 - Linz
EV6 - Linz
EV6 - Linz
EV6 - Linz
EV6 - Linz
EV6 - Linz
EV6 - Linz
EV6 - Linz
EV6 - Linz
EV6 - Linz
EV6 - Linz
EV6 - Linz
EV6 - Linz
EV6 - Linz
EV6 - Linz
EV6 - Linz
EV6 - Linz
EV6 - Linz
EV6 - Linz
EV6 - Linz
EV6 - Linz
EV6 - Linz
EV6 - Linz
EV6 - Linz
EV6 - Linz
EV6 - Linz
EV6 - Linz
EV6 - Linz
EV6 - Linz
EV6 - Linz
EV6 - Linz
EV6 - Enns

Bár síkvidékre érkeztünk, azért a 4. napon is láttunk hegyeket (itt talán domboknak mondanák őket). Be kell hoznunk a tegnapi elmaradást, átkelni kétszer is a folyón, s Enns és Mitterhirchen meglátogatása után el kell érni egy újabb völgybe, s szállásunkra, Greinbe.

EV6 - Enns
EV6 - Enns
EV6 - Enns
EV6 - Enns
EV6 - Enns
EV6 - Enns
EV6 - Enns
EV6 - Enns
EV6 - Enns
EV6 - Enns
EV6 - Enns
EV6 - Enns
EV6 - Enns
EV6 - Enns
EV6 - Enns
EV6 - Enns
EV6 - Enns
EV6 - Enns
EV6 - Enns
EV6 - Enns
EV6 - Enns - Gr...
EV6 - Enns - Gr...
EV6 - Enns - Gr...
EV6 - Enns - Gr...
EV6 - Enns - Gr...
EV6 - Enns - Gr...
EV6 - Enns - Gr...
EV6 - Enns - Gr...
EV6 - Enns - Gr...
EV6 - Enns - Gr...
EV6 - Enns - Gr...
EV6 - Enns - Gr...
EV6 - Enns - Gr...
EV6 - Enns - Gr...
EV6 - Enns - Gr...
EV6 - Enns - Gr...
EV6 - Enns - Gr...
EV6 - Enns - Gr...
EV6 - Enns - Gr...
EV6 - Enns - Gr...
EV6 - Enns - Gr...
EV6 - Enns - Gr...
EV6 - Enns - Gr...
EV6 - Enns - Gr...
EV6 - Enns - Gr...
EV6 - Enns - Gr...
EV6 - Enns - Gr...
EV6 - Enns - Gr...
EV6 - Enns - Gr...
EV6 - Enns - Gr...
EV6 - Enns - Gr...
EV6 - Enns - Gr...
EV6 - Enns - Gr...
EV6 - Enns - Gr...
EV6 - Enns - Gr...
EV6 - Enns - Gr...
EV6 - Enns - Gr...
EV6 - Enns - Gr...
EV6 - Enns - Gr...
EV6 - Enns - Gr...
EV6 - Enns - Gr...
EV6 - Enns - Gr...
EV6 - Enns - Gr...
EV6 - Grein
EV6 - Grein

Grein festői szépségű. Ami engem még a prospektusokból megfogott az az, hogy a kemping a kastély lábánál fekszik.
foto: camping-grein.at
foto: camping-grein.at

EV6 - Grein
EV6 - Grein
EV6 - Grein
EV6 - Grein
EV6 - Grein
EV6 - Grein
EV6 - Grein
EV6 - Grein
EV6 - Grein
EV6 - Grein - Y...

A túra egyetlen komolyabb bakiját talán itt követtük el: az 5. nap előkészületekor nem figyeltem eléggé arra, hogy a túlparton mutat családbarát utat a térkép. Vissza kellett volna menni a hídhoz és jobb parton foltytni az utat. Grein alatt ugyanis nincsen kiépített infrastruktúra, az egyes települések között az országúton kell haladni. Jelentős gépjárműforgalom mellett. S ezt egy 8 éves gyerekkel kicsit félős. Rutinosabb kerékpárosok azért ne ijedjenek meg, mi is gond nélkül teljesítettük!

EV6 - Grein - Y...
EV6 - Grein - Y...
EV6 - Grein - Y...
EV6 - Grein - Y...
EV6 - Grein - Y...

Cserében jártunk igazán izgalmas, víz fölé épített szakaszokon is.

EV6 - Grein - Y...
EV6 - Grein - Y...
EV6 - Grein - Y...
EV6 - Grein - Y...
EV6 - Grein - Y...
EV6 - Grein - Y...
EV6 - Grein - Y...
EV6 - Grein - Y...
EV6 - Grein - Y...
EV6 - Grein - Y...

A déli pihenőt ezen a napon Ybbs biztosította.

foto: ybbs.gv.at
foto: ybbs.gv.at

EV6 - Ybbs
EV6 - Ybbs
EV6 - Ybbs
EV6 - Ybbs
EV6 - Ybbs
EV6 - Ybbs
EV6 - Ybbs
EV6 - Ybbs
EV6 - Ybbs
EV6 - Ybbs
EV6 - Ybbs
EV6 - Ybbs
EV6 - Ybbs
EV6 - Ybbs
EV6 - Ybbs
EV6 - Ybbs
EV6 - Ybbs

Aztán irány Wachau kapuja!

EV6 - Ybbs - Me...
EV6 - Ybbs - Me...
EV6 - Ybbs - Me...
EV6 - Ybbs - Me...
EV6 - Ybbs - Me...
EV6 - Ybbs - Me...
EV6 - Ybbs - Me...
EV6 - Ybbs - Me...
EV6 - Ybbs - Me...
EV6 - Ybbs - Me...
EV6 - Ybbs - Me...
EV6 - Ybbs - Me...
EV6 - Ybbs - Me...
EV6 - Melk
EV6 - Melk

Itt az idő, hogy egy kicsit az út mentén folyamatosan ránk köszönő "gazról" is megemlékezzünk.

EV6 - az út szé...
EV6 - az út szé...
EV6 - az út szé...
EV6 - az út szé...
EV6 - az út szé...

A 6. nap témája a Wachau. Melkben éjszakáztunk, így a város megtekintése után ...

foto: donau.com
foto: donau.com

EV6 - Melk
EV6 - Melk
EV6 - Melk
EV6 - Melk
EV6 - Melk
EV6 - Melk
EV6 - Melk
EV6 - Melk
EV6 - Melk
EV6 - Melk
EV6 - Melk
EV6 - Melk
EV6 - Melk
EV6 - Melk
EV6 - Melk
EV6 - Melk
EV6 - Melk

innen folytatjuk utunkat a világörökségi partokon.

foto: donau.com
foto: donau.com

EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau

Az út egyik emlékezetes pontja Willendorf. És Vénusza.

EV6 - Willendor...
EV6 - Willendor...
EV6 - Willendor...
EV6 - Willendor...
EV6 - Willendor...
EV6 - Willendor...
EV6 - Willendor...

Utunkat a következő nagy apátság felé folytatjuk.

EV6 - Willendor...
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau

Dürnstein nekünk zárkózott arcát mutatta, sok a bezárt, exclusive udvar. De így is csodás, bakancslistás helyszín.

foto: duernstein.at
foto: duernstein.at

EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau

A nap végére, szürkületre érkeztünk meg aznapi szálláshelyünkre, Kremsbe.

EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Wachau
EV6 - Krems
EV6 - Wachau
EV6 - Krems
EV6 - Krems
EV6 - Krems
EV6 - Krems
EV6 - Krems
EV6 - Krems
EV6 - Krems
EV6 - Krems
EV6 - Krems
EV6 - Krems
EV6 - Krems

7. nap tehát Kremsből indult, ...

EV6 - Krems
EV6 - Krems
EV6 - Krems
EV6 - Krems
EV6 - Krems
EV6 - Krems
EV6 - Krems
EV6 - Krems
EV6 - Krems
EV6 - Krems
EV6 - Krems
EV6 - Krems
EV6 - Krems
EV6 - Krems

... s feladat Bécs határáig jutni. Ez Tullnig ragyogóan sikerült is ...

EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Krems - T...
EV6 - Tulln

... ahol Attila - a vérengző barbár sztereotípiájától eltérő ábrázolásmódú - szobrát még megtekinthettük, aztán ránkszakadt az ég.

EV6 - Tulln
EV6 - Tulln
EV6 - Tulln

Mi ott úgy döntöttünk, hogy muszály haladni, így esővédő öltözékben nekiálltunk tekerni. Értehtő módon erről a szakaszról nem készültek képek. Másfél óra zuhogó esőben történő tekeréssel értünk Klosterneuburgba. A kempingben hatalmas meleg fürdő és vacsora után egy jó nagyot aludtunk. Egész éjjel esett, de mire másnap lassan összeszedelőzködtünk, addigra kisütött a nap. Így a 8. napon a Klosterneuburg megtekintése után elindulhattunk Bécsbe.

EV6 - Klosterne...
EV6 - Klosterne...
EV6 - Klosterne...
EV6 - Klosterne...
EV6 - Klosterne...
EV6 - Klosterne...
EV6 - Klosterne...
EV6 - Klosterne...
EV6 - Klosterne...
EV6 - Klosterne...
EV6 - Klosterne...
EV6 - Klosterne...
EV6 - Klosterne...
EV6 - Klosterne...
EV6 - Klosterne...
EV6 - Klosterne...
EV6 - Klosterne...
EV6 - Klosterne...
EV6 - Klosterne...
EV6 - Klosterne...
EV6 - Klosterne...
EV6 - Klosterne...
EV6 - Klosterne...
EV6 - Klosterne...
EV6 - Klosterne...
EV6 - Klosterne...
EV6 - Klosterne...
EV6 - Klosterne...
EV6 - Klosterne...
EV6 - Klosterne...
EV6 - Klosterne...
EV6 - Klosterne...
EV6 - Klosterne...
EV6 - Klosterne...

Bécs világváros. Ennek ellenére és e mellett az Eurovelo 6 elég kellemesen közelíti meg.

foto: wien.info
foto: wien.info

EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien

Maga az út Bécsen keresztül a Neu Donau bal partján fut, bár van bővel párhuzamos alternatíva. Mivel mi már egy napot töltöttünk a városban, most a leggyorsabb utat választottuk.

EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien

Ebédünket az út menti egyik holtágnál töltöttük el. Fantasztikus látni, hogy a város mennyire használja a vizeket.

EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien

Aztán irány kifelé a városból!

EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien

Végig a Dunai Nemzeti Park területén ...

EV6 - Wien
EV6 - Wien
EV6 - Wien - Ha...
EV6 - Wien - Ha...
EV6 - Wien - Ha...
EV6 - Wien - Ha...
EV6 - Wien - Ha...
EV6 - Wien - Ha...
EV6 - Wien - Ha...
EV6 - Wien - Ha...
EV6 - Wien - Ha...
EV6 - Wien - Ha...
EV6 - Wien - Ha...
EV6 - Wien - Ha...
EV6 - Wien - Ha...

... Hainburgig.

EV6 - Wien - Ha...
EV6 - Wien - Ha...
EV6 - Wien - Ha...
EV6 - Wien - Ha...
EV6 - Wien - Ha...

Hainburg az utolsó éjszakánk, ezt éjszakai városnézéssel tettük emlékezetessé.

EV6 - Hainburg
EV6 - Hainburg
EV6 - Hainburg
EV6 - Hainburg

A szállás különlegessége, hogy nem kemping, s a történelmi várfal tövében verhettünk sátrat.

EV6 - Hainburg
EV6 - Hainburg
EV6 - Hainburg
EV6 - Hainburg
EV6 - Hainburg ...
EV6 - Hainburg ...
EV6 - Hainburg ...
EV6 - Hainburg ...
EV6 - Hainburg ...
EV6 - Hainburg ...
EV6 - Hainburg ...
EV6 - Hainburg ...
EV6 - Hainburg ...
EV6 - Hainburg ...
EV6 - Hainburg ...
EV6 - Hainburg ...
EV6 - Hainburg ...
EV6 - Hainburg ...
EV6 - Hainburg ...
EV6 - Hainburg ...
EV6 - Hainburg ...
EV6 - Hainburg ...
EV6 - Hainburg ...
EV6 - Hainburg ...
EV6 - Hainburg ...

Pozsony

EV6 - Hainburg ...
EV6 - Hainburg ...
EV6 - Hainburg ...
EV6 - Hainburg ...
EV6 - Hainburg ...
EV6 - Hainburg ...
EV6 - Hainburg ...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...

Amit sosem hinnék el, ha nem magam láttam volna: Pozsonytól a magyar határig.

EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...

És a hazaérkezés ... kmh ...

EV6 - Bratislav...
EV6 - Bratislav...
EV6 - Rajka
EV6 - Rajka
EV6 - Rajka
EV6 - Rajka
EV6 - Rajka
EV6 - Rajka
EV6 - Rajka
EV6 - Rajka
EV6 - Rajka
EV6 - Rajka
EV6 - Rajka
EV6 - Rajka
EV6 - Rajka
EV6 - Rajka
EV6 - Rajka
EV6 - Rajka
EV6 - Rajka
EV6 - Rajka
EV6 - Rajka
EV6 - Rajka

Rajkán vonatra szálltunk és hazavonatoztunk. És bár nem volt pénztár, nem volt nyitva a trafikon kívül semmi a faluban (vasárnap délután jártunk), s nem volt nálunk készpénzben forint sem, a vonaton tudtunk kártyával fizetni a jegyekért. Ez azért jó, hogy így működik ;)

Tapasztalatok itthonra

Hát az nagyon sok van, s a velősebbeket külön posztra tartogatom. Mondjuk egy ilyenre: erdlako.hu/szinvaksag/48-kerekparos-turizmus-erden-es-szazhalombattan

De majd még jön, s kiteszem a linkjét ide. Addig még további pár vázlatos pont:

  • Egy érdekesség, amire az osztrák autósklub (tetszik érteni?) kempingjében akadtam (igen, ez egy autóklub kiadvány kerékpározóknak, tetszik érteni!): oeamtc.at/fahrrad
  • Az Eurovelo nem a Hálózat. Csupán annak egy nemzetközileg kiemelt útvonala. A Hálózat része. Számos egyéb útvonal is létezik, melyet akár az Eurovelohoz tudnak csatlakoztatni. Például ezt: roemerradweg.info
  • Wiener Gewässer (MA 45): gewaesser.wien.at
  • Az út során többször találkozni a Jakobsweg jelöléssel: hu.wikipedia.org/wiki/Szent_Jakab-%C3%BAt vagy jakobs-weg.org
  • Érdemes megtekinteni Enns térképét.
    • Ebbe a kisvárosba sem megy be az Eurovelo 6 (zöld pöttyös vonal R1 jelöléssel), de vannak leágazások ugyanolyan kiépítettséggel. Maga az EV6 (R1) a parton marad (mindkét parton van), illetve a komphoz tart, hídon átmegy.
    • Az EV6 és más kerékpárút is egy-egy szakaszon több másik úttal is társul (vegyeshasználatot megvalósítva ezzel): Historischer Rundweg, Jakobsweg, Donausteig, stb..
    • A városon belül saját/külön kerékpárúthálózat van, mely csatlakozik az EV6-hoz, s azon elegendő információt helyeznek el a turisták lecsábítására és kiszolgálására.

Kattintva nagyítható:

  • A felső-ausztriai kerékpáros térkép jelmagyarázata. Az R1 az Eurovelo 6, a többi RX egyéb kiépített, az országos kerékpárúthálózatban számozott útvonal. És egy példa az út menti útirányt jelző táblákra. Azt hiszem, magáért beszél.

scanmap  03 1

  • A bécsi szakaszon a Wiener Gewässer (MA 45) munkatársától kapott térkép egy részlete. Tessék az illemhelyek és ivókutak számára, sűrűségére fókuszálni!

scanmap  02 1