altA MÁV-nak sokéves harcok és kilincselések után néhány éve létezik egy normális szolgáltatása. A kerékpárt nem feladott csomagként kezeli, hanem lehetővé teszi, hogy a kerékpáros együtt utazzon a kerékpárjával. A MÁV és alkalmazottai az én tapasztalatom szerint igen normálisak, megértőek és tájékozottak a téren. Ellenben az utasokkal rengeteg konfliktust szül, ha a szabályokat be akarjuk tartani.

 

 

De miért nem kerekezik háztól házig a kerékpáros, s miért akar vonattal menni? Ezt kérdik tőlünk. Hát amiért a gyalogos sem háztól házig gyalogol, csak a ház és a megálló között. Vagy amiért kitalálták az autóknak a kompot [ ;) ] Régebben szinte kizárólag azért tettük a kerékpárt a vonatra, mert túrára mentünk. Mondjuk egy Balatont kerülő túrára, s nem akartunk plusz 2-3 napot azzal tölteni, hogy eljussunk a Balatonig. Ma, amikor munkába (is) járunk kerékpárral, akkor is hasonló az indok. Én  27 km-re lakom jelenlegi munkahelyemtől, s nem kívánom minden nap letekerni ezt a távot. A lakóhelyem tömegközlekedését, illetve a BKV szolgáltatását nem szeretném nem igénybe venni (ennek pénzügyi és időspórolási okai is vannak). Ötvözöm a távolsági közösségi közlekedés és a helyi autonóm közlekedés előnyeit. Alternatíva lenne felszálláskor a kerékpártárolóban hagyni a kerékpárt, s kölcsönzős bringával tekerni a fővárosban, de a cangámat statisztikailag igazoltan kb. 1 hét alatt ellopnák, a kölcsönbicaj meg még csak elképzelés. Úgyhogy én nagyon örülök, hogy erre a fogyasztói igényre szolgáltatást is ad a MÁV. Nem kegy, nem jutalom, hogy kerékpárral utazhatok a vonaton, hanem egy szolgáltatás, amiért fizetek. 

 

 

 

A legkényelmesebben a FLIRT típusú járatokkal utazhatunk kerékpárunkkal. (A többi típusról később írok majd.) Alacsonypadlós, tehát nem kell, vagy csak minimálisan kell emelni a kerékpárt, babakocsit, illetve a kerekesszékeseknek liftet is szereltek a kocsikba. Halk, így kulturáltan lehet beszélgetni is utazás közben. Légkondicionált, azaz nyáron hűtött, télen fűtött. Tiszta és úgy általában véve is normális.

 

 

A szerelvényeket a Stadler a MÁV kérésének megfelelően alakította. Ezekhez igazodik az utazási szabályzat is. Egy szerelvényben 4 kerékpár elhelyezésére nyílik lehetőség. A képen pirossal jelzett 2x4 db lehajtható széknél 2x2 kerékpár rögzíthető az e célra elhelyezett szerkezettel (ami nem más, mint egy jól ismert biztonsági öv újraértelmezése.) A kékkel jelzett székeknél (azok felhajtott állapotában) 1 db kerekesszék fér el, s ennél az ajtónál található a mozgáskorlátozottak számára kialakított lift (erre a nem emelt peronú állomásokon lehet szükség).

 

alt

 

altalt

 

Az ajtókon egy hatalmas kerékpár ábra jelzi, hogy itt a kerékpárok helye, s ezt erősíti meg a fenti képen is látható piktogram. Teljesen emberi dolog, hogy a minket nem érdeklő dolgokra nem figyelünk. Nem tudjuk mi az, nem érdekel mi az, nem is foglalkozunk vele. Ezért van szükség különböző kampányokra és figyelmeztetésekre: adjuk át a helyet a rászorulóknak, a kismamáknak, ne gyújtsunk rá tiltott helyen, stb.. Valahogyan a kerékpárosok helyének tiszteletben tartására nincsen, nem volt ilyen kampány. Az teljesen rendben van, ha egy mások számára fenntartott helyen annak ilyen célú kihasználatlansága esetén mások leülnek rá. Ezért is tettek ide lehajtható székeket: ha nincsen mozgáskorlátozott utas és/vagy kerékpár, akkor 11 álló utas tud helyet foglalni itt.

 

Itt jegyzem meg, hogy a babakocsival utazóknak is csak ez a hely használható. Előfordul, hogy 2 barátnő anyuka együtt megy a közeli bevásárlóközpontba, ami 2 babakocsit jelent. Mellettük biztonságosan már csak 1 kerékpár fér el úgy, hogy közben a WC is megközelíthető maradjon. De a családom is járt már úgy, hogy a Velencei tóra mentünk volna (ez nálunk 4 kerékpárt jelent), de már volt fent 8 (!). Azaz létszik, hogy gyakran kevés is ez a hely. Ráadásul - a járatok nem kellő sűrűsége miatt - nem csak nekünk, de a gyalogos utasoknak is kevés a hely csúcsidőben. És ez konfliktusokat okoz. Amit páran igyekszünk kulturáltan megoldani. Néha sikertelenül.

 

E posztot éppen azért írom, hogy segítsek megérteni egymás szempontjait, problémáit. Megértéssel kellemesebb lehet az együttutazás.

 

Rólunk, kerékpárral utazókról tehát azt feltétlenül érdemes tudni, hogy a kerékpár szállításáért a saját menetjegyünk felett fizetünk is. Mi is szeretnénk ülve utazni, hiszen vettünk jegyet. Általában mégsem fontos szempont számunkra, a magunk ülőhelyéről örömmel lemondunk (a gyerekkel utazó kerékpárosoknál azért jó, ha a kicsik ülhetnek.) A kerékpár szállítására a piktogramokkal kijelölt helyen van mód. Máshol nem csak a le- és felszállást, illetve a székek közötti közlekedést akadályozzuk, de fékezésnél (ne adj' Isten balesetnél) életveszélyt is jelenthet az elszabadult, repülő kerékpár.

 

 

 

alt

 


Amióta MÁV+kerékpár kombóval ingázok és utazás megkezdésekor azt tapasztalom, hogy a kerékpárosoknak fenntartott helyet ülő utasok foglalják el, akkor a jellemző viselkedési formám az alábbi: a tőlem telhető legudvariasabban jelzem, hogy "elnézést, szükségem lenne a kerékpártárolóra ... igen, köszönöm ... lenne szíves 2 székkel arrébb ülni ... igen, köszönöm, nagyon kedves". Hosszú hónapok alatt azt tapasztaltam, hogy a megszólítottak kb. fele szó nélkül, faarccal átül, kábé fele arcán látszik a méltatlankodás, s kábé 5% morog is hozzá (néha nem is hajlandóak arrébb ülni vagy felállni, de ez ritkaság). Bocsássák meg bűnömet, de - bár nem vagyok sem kutató, sem pszichológus - az utóbbi időszakban kicsit vizsgálom a szituációt. Többször előfordul ugyanis, hogy nem szólok, csak oda állok a kerékpárral. Arra vagyok kíváncsi, hogy hányan veszik észre maguktól, hogy rossz helyen ülnek. S vizsgálom, a reakciókat. Az eredmény ugyan az, hogy 100%-ban nem állnak fel és nem adják át helyüket, de az 50% és 5% ugyanúgy megfigyelhető: kb. 50%-uknak csak az arcán látni, hogy nagyon helyteleníti a jelenlétemet, kb. 5%-uk szól, hogy hogyan képzelem ezt, a többi utas pedig ugyan olyan fa arccal néz tovább maga elé, mintha nem imbolyogna egy gép az orra előtt 10 cm-re. Azaz teljesen mindegy, hogy megkérem-e az utastársakat a szabályzat betartására, ugyanolyan népszerűtlen vagyok már a puszta jelenlétemmel.

 

 

A következtetés? A kerékpáros vagy legyen észrevétlen egy félreeső zugban (ez eleve képtelenség egy kerékpárral), vagy kérje meg az utastársakat a hely átadására. Ez utóbbi az utazók biztonságát, testi épségét is szolgálja.

 

Néha (annál az 5%-nál) adódik alkalom arra, hogy elmagyarázzam: fizettem a szállításért, nekem sem kellemes így utazni, ez a kijelölt hely, ott a matrica is, ha meg fékezünk, akkor a Maga nyakába borul a kerékpárom. Pont nekik, az 5%-nak teljesen reménytelen ezt elmagyarázni, ragaszkodnak saját álláspontukhoz. Viszont a beszélgetést kábé másik tucat utas is hallja, így rájuk talán hatással van az eset. Végső soron tehát alakulhat az utazási kultúránk. A változás persze még nagyobb lesz. Ha növekszik a kerékpáros igény (ezt már tapasztaljuk), s követjük a nyugati mintát, akkor ilyesmire is számíthatunk:

 

alt
forrás: http://criticalmass.hu/node/12556

 

S ha már koptatom a klaviatúrát a kérdéssel, engedjék meg, hogy megemlékezzek a mozgásukban korlátozottakról is. Miért kárhoztatja a MÁV arra őket, hogy utazás közben a WC ajtajában utazzanak? Ezek az ajtók kanyarban gyakran maguktól kinyílnak, így egyenest ráláthat a csészére. Sértő. Ugyanezek a vonatok Svájcban más kialakítással közlekednek. Látszik, hogy az (a kerékpárok kulturáltabb elhelyezése mellett) erre is ad megoldást. És még egy nagy különbség: a szerelvény vége és a kerekesszékes-kerékpáros ajtó között a magyar változatban nincsen több ajtó, így több utas jut erre az ajtóra. Azaz indokoltan és több gyalogos is használná ezt az ajtót, ellentétben a többi ajtóval, ahol sűrűbben vannak az ajtók. Tehát a konfliktusok száma is érthetően magasabb ennél az ajtónál. A MÁV pont ezt az ajtót terheli meg a WC-vel, a kerékpárral, a babakocsival és kerekesszékkel. A svájci megoldásnál ezen a szakaszon van még egy ajtó ...
 

 

Kapcsolódó:

 

A Stadler Rail FLIRT kínálata: a MÁV által rendelt verzióban és a svájci megoldás. És egy mávfigyelős poszt.
Hasznos összefoglaló a MKK-tól.
Egy osztrák, német, cseh példákat taglaló, páréves (!) beszámoló.
Képeim a MÁV szolgáltatásáról